7 redenen waarom de bouwsector elektronisch moet communiceren
Ketensamenwerking in de bouw- en installatiesector is een actueel thema. Het optimaliseren van verkoop- en logistieke processen is de sleutel tot succesvolle ketensamenwerking. Een grote stap naar betere ketensamenwerking kunnen handelspartners maken met elektronische berichtuitwisseling. Elektronische berichtuitwisseling levert handelspartners veel voordelen op. We zetten de voordelen graag op een rij.
1. Besparen op overhead- en transactiekosten
Het handmatig verwerken van verkoop- en logstieke documenten (order, orderbevestiging, pakbon, factuur) kost veel tijd en geld. Kostbare tijd die vaak nuttiger besteed kan worden. Door handmatig verwerking van logistieke documenten te vervangen door elektronische berichtenuitwisseling wordt bespaard op overhead-en transacatiekosten. Uit onderzoek van Billentis bleek dat er alleen al op elektronische facturatie 59 – 64 procent kostenbesparing mogelijk is.
2. Versnellen van processen
Snelheid van levering is cruciaal om concurrerend te blijven. Elektronische berichtuitwisseling versnelt processen significant omdat het procesautomatisering mogelijk maakt. Hierdoor kunnen bestellingen sneller verwerkt en uitgeleverd worden en worden handelspartners eerder in het proces geinformeerd over de levering.
3. Verminderen van fouten
Dankzij elektronische berichtuitwisseling worden logistieke documenten geautomatiseerd verwerkt. Documenten worden niet meer handmatig overgenomen in de systemen maar automatisch ingelezen. Door het wegvallen van handmatige verwerking worden minder fouten gemaakt en verbetert de kwaliteit van verwerkingsprocessen.
4. Verbeteren van handelsrelaties
Met elektronische berichtuitwisseling kunnen handelspartners elkaar sneller en beter bedienen. Klanten krijgen hun bestellingen sneller geleverd en leveranciers worden eerder betaald. Zo ontstaan duurzame en krachtige handelsrelaties.
5. Verhogen data betrouwbaarheid
Er staat steeds meer data (artikel-/orderinformatie) in ERP-systemen. Het is belangrijk dat deze data juist, volledig, consistent, tijdig en actueel is. Dankzij elektronische berichtenuitwisseling wordt data efficienter uitgewisseld en real time bijgewerkt. Hierdoor wordt de kwaliteit van data beter gewaarborgd.
6. Real time inzicht in logistieke processen
Elektronische berichtuitwisseling geeft handelspartners meer inzicht in de status van orders, orderbevestigingen, transportopdrachten, status van betalingen et cetera. Dit zorgt voor een actueel beeld in de status van logistieke processen.
7. Vriendelijker voor het mileu
Elektronische berichtuitwisseling bespaart veel papier en reduceert dus CO2 emissie. De papierindustrie is een van de grootste veroorzakers van broeikasgassen. Elektronische berichtuitwisseling draagt bij aan een beter milieu.
VANAD Connect is de partij als het gaat om het oplossen van communicatie- en integratie vraagstukken. Binnen de bouw- en installatiesector hebben we verschillende bedrijven geholpen met onze integratieoplossing. Lees hier wat wij voor jou kunnen betekenen, of neem direct contact op met product manager Nielsen Vermij via connect@vanadgroup.com of telefonisch via +31 (0)6 124 489 33